1
دانش آموخته رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه سوره
2
عضو هیأت علمی
چکیده
هدف: اگرچه در چهار دهه اخیر تلاش گستردهای در زمینه انتقال ارزشهای فرهنگی از طریق سینما صورت گرفته است؛ ولی بهدلیل نداشتن یک راهبرد مشخص، تحقق این امر میسر نشد. ازاینرو برآن شدیم تا در این پژوهش به ارائه راهبرد برای استفاده از سینما در تبلیغ دین و انتقال ارزشهای فرهنگی بپردازیم. روش: برای انجام تحقیق ابتدا با بهرهگیری از مطالعات اکتشافی به شناسایی نقاط قوت، ضعف و همچنین فرصتها و تهدیدهای موجود در این زمینه پرداخته شد و سپس موارد یادشده با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه در اختیار چهل تن از صاحبنظران قرار گرفت تا نسبت به مشخصکردن میزان وجود آنها اظهارنظر کنند. روایی پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار صوری و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ انجام شد و تحلیل دادهها و ارائه راهبرد نیز با استفاده از ماتریس swot صورت گرفت. یافتهها: ارزیابی محیط داخلی و خارجی حاکی از وجود موقعیت استراتژیک سینمای ایران در تبلیغ دین، در منطقه تدافعی است؛ ازاینرو استراتژی WT (تدافعی) بهعنوان راهبرد اصلی در این زمینه معرفی میشود. از آن جمله میتوان به مواردی از قبیل ساخت فیلمهایی با موضوعات دینی فارغ از مباحث سیاسی و اختلافات مذهبی، بهکارگیری مدیران «متخصص» در حوزه سینما و «متعهد» به ارزشهای دینی و اخلاقی در سازمانها و نهادهای مرتبط با سینما و... اشاره کرد. نتیجهگیری: با اسـتـفـاده از راهـبـردهـای تدافعی میتوان ضمن کاستن از نقاط ضعف داخلی و تهدیدهای خارجی، زمینه را برای استفاده از ظرفیت سینما در تبلیغ دین فراهم کرد.