1
دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیما، قم، ایران
2
دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
چکیده
هدف: این پژوهش به دنبال واکاوی معانی نمادهای عاشورایی، با قابلیت نمایشی است، و ترسیم چگونگی بازنمایی نمادهای عاشورایی در فیلم و سریالهای تلویزیونی، و راههای ارتقاء آنها است. روششناسی پژوهش: بهره گیری از روش ( تحلیل محتوای کیفی) و تکنیک نشانه شناسی جان فیسک . یافتهها: یافته ها نشان می دهدکه، نماد های استفاده شده در فیلم ها و سریال های تلویزیونی با موضوع عاشورا دارای مفاهیم عمیقی هستند که می توان از آنها در راستای تعمیق بخشی و تولید یک معنای دقیق در قالبی نمایشی استفاده کرد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که نمادهای عاشورایی دارای ظرفیتهای بسیار بالایی برای استفاده درآثار نمایشی هستند، اما سازندگان آثار نمایشی به چگونگی بازنمایی این نمادها توجه کافی ندارند و در بیشتر موارد در بازنمایی آنها اشتباه کردهاند. این نحوه بازنمایی گاهی مفاهیم دیگری را در قالب نمادهای عاشورایی به بیننده منتقل کرده است. کلیدواژهها: نماد، نشانه، سریال تلویزیونی، مختارنامه، عاشورا، بازنمایی