1
گروه هنرهای رسانه ای دانشکده دین و رسانه صداوسیمای قم
2
استاد گروه تولید سیما، دانشکده دین و رسانه صداوسیما، قم ، ایران
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی چگونگی به کار بردن و استفاده از روایت و تکنیکهای گوناگون سینمایی در گونه درام مستند است. روش: در این مقاله دادهها با روش توصیفی-تحلیلی تجزیه و تحلیل شده اند. در تحلیل قابلیتهای روایت و تکنیک در دو داکیودرام «ایستاده در غبار» و «پدر طالقانی» در مورد بازتاب تاریخ انقلاب اسلامی با رویکرد نئوفرمالیسم بهعنوان یک روش تحلیل کیفی استفاده شده است. یافتهها: فیلمسازانی چون مهدویان و موحددوست در دو داکیودرام «ایستاده در غبار» و «پدر طالقانی» با استفاده کمابیش مناسب از دو عنصر کلیدی «روایت» و «تکنیک»، توانستهاند در انعکاس مناسب تاریخ انقلاب اسلامی عملکرد قابل قبولی داشته باشند. نتیجهگیری: تحلیل نئوفرمالیستی این دو درام مستند نشان میدهد که با کاربست مناسب تکنیک و روایت، میتوان از حداکثر ظرفیت قالب درام مستند در جهت باورپذیری و عمقبخشی و شناخت در مورد ویژگیهای رویدادها و شخصیتهای کلیدی تاریخ انقلاب اسلامی استفاده فراوانی کرد.
شجاعی فرد, محمد علی, & میرخندان, سید حمید. (1399). کاربست روایت و تکنیک در داکیو درام جهت انعکاس تاریخ انقلاب اسلامی. مطالعات دینی رسانه, 2(7-8), 147-177.
MLA
محمد علی شجاعی فرد; سید حمید میرخندان. "کاربست روایت و تکنیک در داکیو درام جهت انعکاس تاریخ انقلاب اسلامی". مطالعات دینی رسانه, 2, 7-8, 1399, 147-177.
HARVARD
شجاعی فرد, محمد علی, میرخندان, سید حمید. (1399). 'کاربست روایت و تکنیک در داکیو درام جهت انعکاس تاریخ انقلاب اسلامی', مطالعات دینی رسانه, 2(7-8), pp. 147-177.
VANCOUVER
شجاعی فرد, محمد علی, میرخندان, سید حمید. کاربست روایت و تکنیک در داکیو درام جهت انعکاس تاریخ انقلاب اسلامی. مطالعات دینی رسانه, 1399; 2(7-8): 147-177.