مکتب سردار سلیمانی در نگاه شخصیت‌های برجسته جبهه مقاومت (ایران، لبنان، یمن، فلسطین، سوریه و عراق)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران

2 واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ویژگیهای شخصیت شهید سلیمانی از منظر شخصیتهای برجسته محور مقاومت و دستیابی به عناصر گفتمانی مکتب شهید سلیمانی از منظر آنها است.
روش تحقیق: روش پژوهش حاضر کیفی از نوع توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی با رویکرد ون دایک انجام شد. سخنرانی شش نفر از رهبران و شخصیت‌های برجسته مقاومت شامل: (1- آیت‌الله خامنه‌ای،رهبر معظم انقلاب، 2- سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، 3- بشاراسد، رئیس جمهور سوریه، 4- عبدالملک بدر الدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن، 5- اسماعیل هنیه، رهبر حماس، 6- فالح الفیاض، رئیس حشد الشعبی) که در ایام پس از شهادت مظلومانه سردار سلیمانی بیان کرده‌اند، به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد این شخصیت‌ها با تبیین عناصر و ویژگی‌های بارز شخصیت شهید سلیمانی سعی کردند دلایل محبوبیت ایشان در بین ملت‌های مظلوم منطقه و جهان و خشم و انزجار و ضعف دشمنان مقاومت را از طریق نشان دادن عظمت مکتب شهید سلیمانی به عنوان تنها راه مقابله با دشمنان به گوش جهانیان برسانند.
نتیجه‌گیری: در مقابل سانسور و کوچک نمایی رسانه‌های غربی در خصوص شهادت سردار سلیمانی، این شخصیت‌ها توانستند با تبیین ویژگی‌های بارز شخصیت ایشان، نشان دهند که ما در مورد شهید سلیمانی با قهرمان و نخبه‌ای مواجهیم که از نظر ذاتى و اجتماعى، استعداد ممتازى دارد و اقدامات و ابتکاراتى انجام داده است که شخصیت وی را فراتر از یک فرد و تا حد یک مکتب بی‌نظیر تبیین می‌کند.

کلیدواژه‌ها